Varför Challenger Sales Model? del 1

av | 6 januari, 2025 | företagare, Självledarskap

Att använda en modell för att ge sig själv en skjuts framåt är inte så dumt. Ibland orkar vi som är egna företagare inte fortsätta skapa mer själva, vi behöver helt enkelt ett verktyg att ta till. Och jag tycker fokus ska vara på just ett enkelt verktyg.

 

Challenger Sales Model är en enkel modell som ger dig kreativ skjuts i tankarna kring hur du vill sälja in ditt erbjudande till en kund. Den är så enkel så den egentligen är helt självklar. Här handlar det bara om att ha ”rätt vinkel” in i samtalet. Lär dig den i tre steg:

  1. Prata med kunden om hens behov/problem. Visa att du förstår, att du kan deras utmaning. Bekräfta deras behov.
  2. Bjud på något från dig, ge iväg ett ”smakprov” på det som kommer bli effekten för kunden när hen köper din lösning.
  3. Förtydliga vad du gör för skillnad med enkelt språk – krångla absolut inte till – och använd ord som dina kunder använder.

 

Den här modellen är viktig idag för att våra kunder är så pålästa innan de tar ett köpbeslut. Kunder gör oftast gedigen research och hittar det mesta de behöver innan de tar kontakt/får kontakt. Då blir den avgörande tipping-pointen att jag som kund känner att du är någon som ser mig, förstår mig, bekräftar mig och mitt behov/problem.

 

Vi vill helst av allt köpa av människor som förstår oss. Så se till att vara den människan. Visa att du förstår.