Som solo- och småföretagare behöver vi hitta smarta och effektiva sätt att arbeta på. Vi har bara så mycket tid och energi att tillgå. Så här kommer en idé på hur du breddar din kundgrupp.
Identifiera en tvilling. Varför?
- Tidseffektivt
- Träffsäkert
- Förenklar din införsäljning
Att hitta en tvilling är att hitta en nu kundgrupp som behöver den lösning du säljer. Du kan alltså enkelt sälja mer till fler.
Tvillingar uppför sig till största del på samma sätt som dina nuvarande kunder men kan finnas i en annan bransch, en annan ålderskategori, ha ett annat (men liknande intresse).
Vad vet du om dina kunder idag?
- Vad har de för behov? Vad söker de en lösning på?
- Varför väljer de din lösning/dig?
- Vad är de villiga att betala?
- Hur ofta vill de köpa?
- Köper de en gång eller vill de har återkommande hjälp från dig?
Ett exempel:
Säljer du till ryttare och hästägare så kan man tänka att andra djurägare har samma köpbeteende. Kanske kan du sälja kosttillskott till hundar likväl som till hästar. Hundägarna är då en tvilling.
Det fina i det här är att du kan återanvända din kunskap i fler sammanhang. Med mindre justeringar och anpassningar så når du fler. Och du känner dem redan, för de har samma behov som din kund idag. Alltså uppför de sig på samma sätt i köpbeslutet.