Att starta en offentlig myndighet – hur gör man?
Var kommer den frågan ifrån kan man undra. Varför vill någon med entreprenöriell drivkraft starta ett verk? Jo, jag tycker det är dags för nytt i det offentliga rummet. Så här; jag tänker att det borde finnas en myndighet som hjälper företag och företagare att fortsätta växa och utvecklas, på rätt sätt och med rätt förutsättningar. Jag tänker Bolagsutvecklingsverket. Enkelt och tydligt namn, berättar direkt vad man har för uppdrag.
Men varför en myndighet till? Jo, för att det är enkelt att starta företag i Sverige, all nödvändig information för att komma igång finns samlat under ett och samma tak på Verksamt. Väldigt bra fixat, för när man väl bestämt sig ska det vara enkelt att gå vidare. Det är sen, när man är igång som det inte är riktigt lika enkelt längre. Förr eller senare hamnar alla företagare i en situation där man behöver råd, stöd, hjälp, pepp och glada tillrop. Att starta eget är ett stort steg men att fortsätta leva som företagare är ett större. För företag är som mest lönsamma, för alla inblandade, när de livskraftiga, lönsamma och långlivade. Så varför finns det ingen myndighet som ansvarar för att bibehålla och utveckla den svenska företagsutvecklingen på företagarnas villkor? Här finns alltså glappet på marknaden och jag tänker att ett Bolagsutvecklingsverk borde vi ha. Varför finns det inte redan?
Man pratar ofta om att Sverige mår bra av att många vill driva företag. Och så klart gör det det. Fler i arbete, fler som mår bra av sitt arbete, produktivitet och kreativitet. Företagare som köper tjänster av andra företagare, företag som anställer, företag som exporterar, företag som betalar skatt i alla dess former, företagare som kör eget och därmed lämnar en ledig plats till någon annan på arbetsmarknaden. Bra grejer rakt igenom! #leveföretagsamheten
Men på alla företagsresor händer det saker där man behöver få stöd och hjälp, oavsett vem man är som företagare, och där kommer Bolagsutvecklingsverket in. Jag tänker så här; det är en framåtlutad myndighet som ser möjligheter och skapar förutsättningar för alla företagare i Sverige. De erbjuder rådgivning, affärsutveckling, de har expertkunskap på armlängds avstånd för alla frågor som kan dyka upp i en företagares vardag. De erbjuder nätverkande och kunskapsöverföring. De har utbildningsprogram så att alla företagare kan fortsätta att kompetensutveckla sig själva för att få möjlighet att agera på högsta och bästa nivå. Det är ju numera bestämt på EU-nivå att vidareutbildning är helt nödvändigt, matchas in mot 2030-målen för hållbarhet. Blir du nyfiken på just det så finns det utförligt att läsa här.
Självklart sköts den här myndigheten av en mix av kompetenser; de som kan statlig förvaltning och de som kan företagande (läs: de som är och lever som företagare). På så sätt får Sverige det bra och företagarna får den hjälp de faktiskt behöver av någon som vill deras bästa och förstår deras situation.
Ja, ni hör ju, det finns hur mycket som helst att göra på den nya myndigheten. Jag undrar hur man startar en ny myndighet? Det verkar inte finnas någon webbportal med samlad information för just det. Kanske något jag sätter på min egen långsiktiga att-göra-lista; att lobba fram en ny offentlig myndighet. Den idén såg jag inte komma för ett år sedan. Men en rolig tanke, att dra igång något som friskar upp i det offentliga rummet och som ger nytta för Sveriges alla företagare. Det har jag aldrig gjort förut, det är jag säkert riktigt bra på… som Pippi L så klokt skulle ha sagt.
För dig som har hängt med i texten ändå hit så ska jag så klart tillägga att Tillväxtverket ger goda råd och saklig information om hur man lever företag och hur man avvecklar företag. Bolagsverket finns och fyller en viktig funktion. Men, jag känner ändå att det är något där som saknas. Jag tror det har med det där gyllene ordet ”utveckling” att göra. Och så en känsla av att det som görs på myndigheten för företagare ska utstråla entreprenörskap, kreativitet och framåtanda. Därav min idé om en myndighet som vill förstå vad företagare behöver och som agerar för att alla företagare, oavsett storlek, inriktning och geografisk placering, ska må så bra som möjligt så länge som möjligt.