Ditt perfekta löpsteg

Hej på er!

Många av er springer säkert, även om ni inte vill kalla er löpare så anser jag att alla som springer (oavsett hur, var och när) är löpare. Motionär, elit eller bara periodare – alla är löpare. Bara olika sorters löpare med olika ambitioner. Hur som helst kan jag slå vad om att du vill hålla dig skadefri och ha en skön känsla på dina löprundor. Eller hur? Det finns massor av saker du kan göra för att hitta ditt perfekta löpsteg, som t.ex. löpskolning och styrketräning.

Foto: Evelina Rönnbäck

Om man jämför löpning med tyngdlyftning, där man ska använda all sin energi för att lyfta en så tung vikt som möjligt under kort tid, så är löpning precis tvärt om. Varje löpsteg ska ta så lite energi som möjligt utan att för den delen bli mindre kraftfullt. Man vill orka hålla en hög hastighet under en längre tid och därför vill man inte ha ett löpsteg som tar onödigt mkt energi vid varje steg, utan man vill fördela energin jämnt.

Löpskolning
Vill du ha ett löpekonomiskt steg finns det anledning att lägga in löpskolning som en del av din uppvärmning. Där tränar du upp rörelserna och koordinationsförmågan och stärker upp kroppen i dessa rörelser. Det handlar mycket om tajming och koordination och att öva in ett rörelsemönster från hjärnan ut till musklerna. Övningar som: tå-gång, häl-gång, höga knän, tripping, spark i rumpan, spänststeg, hoppsasteg osv är alla bra övningar att ta med i löpskolningen.

Hållning och teknik
Oavsett om du springer i en hög hastighet eller joggar så ska du försöka sträva efter samma löpteknik och goda hållning. Jag tycker dock att det är enklare att hitta sitt ”perfekta” löpsteg i en lite högre hastighet. Därför brukar jag lägga in stegringslopp i löpskolningen, både i min egna träning men också när jag håller i löpargrupper.

-Sträck på dig och sänk ner axlarna (där ska dom försöka sitta ALLTID!) när man blir trött är det så lätt att dra upp axlarna mot öronen och då spänner man hela kroppen och bara det kräver energi som du vill lägga på själva löpningen.

-Armbågsleden ungefär 90grader och bröstet stolt! skapa en armpendling som sker nära kroppen. Vi ska alltså inte pendla med armarna framför kroppen. Bröstet upp (överdriv ej) och armpendling längst med kroppen. När benen är trötta så prova pendla lite mer med armarna så ska du se att benen hakar på.

-Stark bål och kraft från höft/säte – tänk på att du inte svankar utan hittar en stabil bål och skapar kraft från höften.

-Spetsigt knä och landa mitt på foten eller framfoten RAKT UNDER din kropp. Skjut ifrån och sträva framåt, inte uppåt! Vi vill att kraften vi skapar ska föra oss framåt och för att hitta rätt här kan man tänka på att luta sig lite lätt framåt. Fortfarande god hållning.

Styrketräning för löpare – för ett bättre löpsteg.
Såklart är löpning bra för löpare. Men det finns andra saker du kan göra för att bli en ännu bättre löpare, som dessutom minskar risken för skador. För hur underbar löpning än är så sliter det på kroppen om du inte samtidigt bygger upp det som måste byggas upp. Du behöver kanske inte ett par snygga axlar om du ska springa ett långt lopp, och kanske tänker du (som så många andra) att ju lägre kroppsvikt jag har desto snabbare blir jag på milen. Men jag tror på att tänka på kroppen som en helhet och om du har grymt starka ben men svag överkropp så blir det obalans och då riskerar du på sikt att skada dig. Så jag personligen tycker att man ska, även om löpning är huvudfokus, träna upp en stark kropp i sin helhet.

Men om vi skiter i vad jag tycker och istället kikar på vad som behövs stärkas upp för löpare:

-Bål
-Säte (rumpa och höft)
-Baksida och framsida lår
-Vader

Jag ska försöka att hinna fota/filma lite övningar som är perfekt att köra som löpare. På vägen mot ditt perfekta löpsteg. Men jag hoppas ni fick lite tips och så hoppas jag att ni som är inbitna löpare vågar väva in lite styrketräning i höst/vinter. Jag brukar se höst/vinter som en uppbyggnadsperiod. Där lägger jag grunden för det jag vill utveckla under våren och den utvecklingen ska ta mig till det jag vill prestera under sommaren. Vill du ha hjälp med detta hittar ni mig på www.usm.nu eller mail anna@usm.nu

Ha en fin lördag/Anna

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *