Att våga träna under graviditet.

Tja på er!

När jag var gravid så körde jag bara på utan att reflektera över om det var bra eller dåligt, om risker osv. Jag antar att jag kände min kropp så pass väl och att jag hade en grundstyrka som gjorde att jag kunde köra på och hålla ganska hög intensitet genom hela graviditeterna. Men jag tror också att det hade varit bra om någon hade bromsat mig lite, fått mig att tänka till. För mig har motivation aldrig varit ett problem när det kommer till träning. Men såhär i efterhand kan jag ändå lägga ihop 1+1 och inse att jag nog körde på för hårt. Eller i alla fall fokuserade på fel saker, både under graviditeten och efter. Hade jag fokuserat på bäckenbotten samt baksida och rumpa så hade jag inte behövt göra det senare när jag insett att den grund jag stod på var för ostadig. Är ni med? jag säger inte att gravida och postgravida inte kan köra på med ganska hög intensitet (beroende på individuell status), och ta ut sig under ett träningspass, det jag menar är att kroppen förändras under en graviditet och det finns delar på kroppen som får ta mer smällar än andra under och efter graviditeter. Jag tror på att fokusera på det som måste stärkas upp för att orka med vardagen som nybliven mamma. Lägga en grund för att kunna komma tillbaka stark!!!!

Jag och min mage v.39 (Bo)

Ofta ser jag gravida puta med magen och svanka som om det vore en tävling om vem som hade störst put och svank. Att aktivt jobba med att aktivera bålens muskler under graviditeten kommer inte skada ditt barn. Däremot skulle jag inte rekommendera någon att göra en planka eller situp´s när musklerna börjar dela sig. Men man kan aktivera bålens alla muskler på så många sätt, och bara att man aktivt tänker på att aktivera dem (till vardags och när du t.ex. gör en knäböj) gör att dom får jobba. Jag tror att många är rädda för att aktivera bålen under graviditeten i tron om att de kommer skada barnet. Låt oss slå hål på den oron.

Bilden ovanför är samma vecka som första fast i avslappnat läge. Jag är helt säker på att anledningen till varför jag hade smärtfria graviditeter och väldigt lätta förlossningar var p.g.a. min fysiska kapacitet. Jag kunde jobba med kroppen genom graviditeterna och under förlossningen och jag kom tillbaka starkare efter båda mina graviditeter. Många gånger får jag höra att jag är skapt för att föda barn. Skitsnack säger jag! Vi alla kvinnor är skapt för att föda barn men trots det kommer vi uppleva olika graviditeter och förlossningar ändå. Det kan bero på fysiska och psykiska förutsättningar som påverkar, men om man jobbar med dessa bitar tror jag att man kan skapa goda förutsättningar för att få uppleva det jag upplevde.

Back on work today!
Så pepp på denna höst och gänget som körde lunchklasserna idag gav mig 110% energi!! wooow!!!

Nu kör vi säger jag! Hopas att vi ses imorgon 11:45 – X-training på USM i Utopia.
Kärlek/Anna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *