Västkusten

Hej på er!

Känslan av att komma hem infann sig direkt vi landat på Landvetter i Göteborg. Det är något med västkusten som får mig att känna ”här bor jag” fast jag inte gör det. Fukten i luften, lukten av hav. Lugnet. Varje gång jag är på västkusten så tänker jag: hur kan jag välja att bo i Norrland när jag vet om att västkusten är såhär? jag blir typ arg på mig själv. Jag avskyr snö och långa vintrar 😉 jag blir frälst av havet och västkustens hav är ju något helt annat än vad Östkustens hav är. End of story.

Jag började gårdagen med en löprunda. Min syster opererade sin fot i måndags men jag tvingade med henne på cykeln ändå. Hehe! är man med mig får man sällan vila. Ville mest bara känna på formen och hålla lugnt tempo hela passet, vilket jag tyckte att jag gjorde. Höll bara koll på pulsen och den höll sig i schack hela rundan. 5,3K i 4.45min/km fart genom passet. För mig är det ändå en ganska hög fart som igår kändes som LÄTT-jogg. Jag har inte sprungit mer en 1-2ggr/veckan och då snabba korta intervaller. Innan det har jag 6månader av tung styrka och noll löpning i bagaget. Jag som brukar gå efter specificitets-principen där man säger att ”man blir bra på det man gör”, blir lite fundersam hehe. Jag tror dock inte att jag hade pallat hålla den här farten under en mkt längre tid. Men ändå. Känslan var lätt men ändå ett jäkla klipp och tryck i steget. Jag tog inte ut mig för fem öre utan kunde prata med Lisa under hela rundan.  Hur skönt är inte det?

Löpare: våga träna styrketräning. Våga lyfta tungt. Ni kommer hålla er mer skadefria och ni kommer kunna leva på lite tryck och hjälp från benen. Jag säger inte att ni ska sluta springa, för man blir faktiskt bra på det man gör. Jag säger inte att ni kommer se ut som Hulken, för det kommer ni inte om erat primära fokus är löpning. Nu är hösten snart här och det brukar vara en tid då dom flesta har gjort sina huvud-lopp. Då är det perfekt att köra mer alternativ träning och tänka ”uppbyggnad”. Våga vara lite trött i benen av styrketräning. Våga köra spinning/wattbike eller crosstrainer. Under uppbyggnadsperioden brukar jag tänka: ”det är inte nu jag ska vara bäst”. Du lägger grunden för vad du vill prestera längre fram. Så våga periodisera din träning om du har ett specifikt mål (annars också för den delen). Jag ser allt för många som kör på som vanligt, trots att dagen när dom vill vara på topp är 10mån bort.

Känner du att du vill ha hjälp med att lägga upp träningen inför näste säsong så kan jag absolut hjälpa dig.
Antingen når du mig på anna@usm.nu eller så kikar du in våran hemsida www.usm.nu

 

Igår var mys.
Vi trampade i fårbajs, hälsade på syrrans häst och badade i saltvatten.

Som gammal hästtjej är doften av hästar förenat med så många minnen.

 

Sitter och dricker kaffe, det är lätt regn ute och klockan har hunnit bli 9.00.
Alla andra sover fortfarande. Det lutar mot en löprunda. Kanske intervaller!

Vi hörs!
Kärlek/Anna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *